عوامل اصلی سرطان و راههای پیشگیر از آن

عوامل اصلی سرطان و راههای پیشگیر از آن

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید که حداقل یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری هستند. بنابراین، اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان‌زا (مواد سرطان‌زا) شناخته شده و انتخاب سبک زندگی سالم که به کاهش خطر کمک می‌کند، می‌تواند اقدامات موثری برای پیشگیری از سرطان باشد.

برخی از سرطان ها (مثلاً روده یا سینه) با شناسایی تومورهای مراحل اولیه قابل پیشگیری هستند که سپس می توان آنها را حذف کرد.

 

سایر سرطان های ناشی از ویروس ها با واکسن قابل پیشگیری هستند. اینها شامل سرطان کبد ناشی از هپاتیت B و C و سرطان دهانه رحم، و همچنین برخی از سرطان های سر و گردن ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی است.

 

در حالی که فرصت های محدودی برای پیشگیری از سرطان های ناشی از عوامل خطر ارثی وجود دارد، آگاهی از خطر یک فرد می تواند منجر به بهبود نتایج سلامتی شود.

ارتباط بین سرطان و تعدادی از عوامل خطر به خوبی ثابت شده است.

WHO همان سازمان بهداشت جهانی عوامل زیر را فهرستی که به عنوان عامل یا افزایش خطر سرطان شناخته شده اند،معرفی می کند.

 

1.عوامل مرتبط با سبک زندگی:

مصرف تنباکو

کم تحرکی، عوامل غذایی، چاقی و اضافه وزن

مصرف الکل

2.عوامل محیطی:

عفونت ها

آلودگی محیطی

سرطان زاهای شغلی

تابش( از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید)

 

پیشگیری از سرطان های مرتبط با سبک زندگی

انتخاب شیوه زندگی فردی به عنوان کلیدی برای کاهش بروز سرطان شناسایی شده است. در نتیجه، بسیاری از برنامه های بهداشت عمومی بر تشویق تغییرات رفتاری و ارائه اطلاعات در مورد پیشگیری از سرطان و انتخاب سبک زندگی تمرکز دارند.

استعمال دخانیات تنها بزرگترین عامل خطر قابل اجتناب برای مرگ و میر ناشی از سرطان در سرتاسر جهان است و تخمین زده می شود که عامل 22 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان در سال است. بسیاری از برنامه ها برای کسانی که مایل به ترک سیگار هستند حمایت می کنند و بسیاری از کشورها اقدامات قانونی را برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دست دوم به کار گرفته اند.

 

ارتباطی بین اضافه وزن و چاقی و بسیاری از انواع سرطان ایجاد شده است. انواع مختلف سرطان به اثرات مشترک رژیم غذایی، چاقی و کم تحرکی، به ویژه در کشورهای با درآمد بالا نسبت داده می شود.

ورزش و فعالیت منظم و همچنین رژیم های غذایی سالم سرشار از میوه ها و سبزیجات ممکن است به محافظت در برابر بسیاری از سرطان ها کمک کند. از سوی دیگر، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و کنسرو شده ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده (کولورکتال) مرتبط باشد.

 

مصرف الکل یک عامل خطر برای بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان حفره دهان، حلق، حنجره، مری، کبد، روده و سینه است. ثابت شده است که خطر ابتلا به سرطان با میزان مصرف الکل افزایش می یابد، بنابراین پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل ممکن است به کاهش خطر کمک کند.

پیشگیری از سرطان های ناشی از عوامل محیطی

اجتناب از قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی، مواد سرطان زا، آلاینده ها و تشعشعات موثرترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

عوامل عفونی مسئول تقریباً 22 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه و 6 درصد در کشورهای صنعتی هستند. اقدامات پیشگیرانه شامل واکسیناسیون و پیشگیری از عفونت و آلودگی است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، آلودگی محیطی هوا، آب و خاک با مواد شیمیایی سرطان زا عامل 1 تا 4 درصد از کل سرطان ها است. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا در محیط می تواند از طریق آب آشامیدنی یا آلودگی هوای داخلی و محیط رخ دهد. اقدامات برای کاهش خطر ابتلا به سرطان های ناشی از عوامل محیطی شامل ایجاد سازمان های دولتی، به عنوان مثال آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، برای نظارت و تنظیم آلاینده ها در محیط است.

بیش از 40 عامل، مخلوط و شرایط مواجهه در محیط کار برای انسان سرطان زا هستند و به عنوان سرطان زاهای شغلی طبقه بندی می شوند. به خوبی مستند شده است که سرطان زاهای شغلی با سرطان ریه، مثانه، حنجره و پوست و سرطان خون و سرطان نازوفارنکس مرتبط هستند.

 

دانش در مورد خطر تشعشع عمدتاً از مطالعات اپیدمیولوژیک پس از مواجهه به دست آمده است. پرتوهای یونیزان برای انسان سرطان زا هستند و می توانند باعث سرطان خون و تعدادی تومور جامد شوند. قرار گرفتن در معرض گاز رادون ناشی از خاک و مصالح ساختمانی بین 3 تا 14 درصد از کل سرطان‌های ریه را ایجاد می‌کند.

 

 

 

نحوه تهیه  و خرید محصولات نمکی؟

فروشگاه اینترنتی امیر استون به عنوان عرضه کننده انواع نمک طبیعی و معدنی ( انوع نمک صورتی و نمک آبی ) و محصولات نمکی از قبیل  نمک حمام و انواع آباژورنمکی در شکل ها و اندازه های متفاوت و… ،تلاش می کند تا بهترین محصولات را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت به دست مصرف کنندگان عزیز  در سراسر کشور برساند.با توجه به امکانات و نیروی متخصصی که در مجموعه فروشگاه اینترنتی امیر استون وجود دارد،شما خریدی امن و تضمینی خواهید داشت.برای خرید انواع نمک طبیعی و محصولات نمکی به لینک زیر مراجعه کنید.

فروشگاه نمک طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + بیست =