نمک یددار و مضرات آن

نمک یددار و مضرات آن | امیراستون

 

نمک در علم شیمی کریستالی است که از عناصر سدیم و کلرید تشکیل شده است. نمک به عنوان طعم دهنده یکی از اساسی ترین  و مهم ترین طعم هاست. همچنین دارای ویژگی هایی است که آن را به عنوان یک نگهدارنده  و درمان کننده عالی تبدیل می کند. نمک ها برای مصرف انسان از آب دریا یا رسوبات سنگی و معدنی  به دست می آید. نمک حاصل از رسوبات سنگی به دلیل محتوای مواد معدنی متفاوت آن رنگ مایل به خاکستری و صورتی و تیره  دارد.

نمک آب دریا یا از بستر دریا استخراج می شود یا به عنوان باقی مانده از آب دریا تبخیر شده است که سفید رنگ می باشد. هنگامی که نمک از منابع آنها گرفته می شود، ممکن است تحت فرآیندی قرار گیرند که به اصطلاح فرایند اضافه کردن ید می گویند.

نمک ها تصفیه شده یا تصفیه نشده

نمک ها می تواند تصفیه شده یا تصفیه نشده باشد. نمک تصفیه نشده  و ارگانیک معمولاً برای مصارف صنعتی و دارویی استفاده می شود، اما می توان از آن برای پخت و پز نیز استفاده کرد، اما برخی مواد معدنی در نمک معدنی و ارگانیک تصفیه نشده  وجود دارد که ارزش مصرف ان را نسبت به نمک عادی و تصفیه شده چند برابر می کند.

از آنجایی که در نمک تصفیه شده  سایر مواد معدنی حذف شده و به ان ید صنعتی  اضافه می شود، نمک تصفیه نشده خالص تر در نظر گرفته می شود. انواع نمک های تصفیه شده  و تصفیه نشده زیادی برای پخت و پز استفاده می شود که بیشتر به ترجیحات آشپز یا سرآشپز بستگی دارد.

نمک یددار همانطور که از نامش پیداست با ماده ید غنی  صنعتی شده است. امروزه می توانید این نوع نمک را در هر جایی تهیه کنید زیرا در اکثر بازارها موجود است. وقتی آنها را در خواربارفروشی ها و سایر بازارها می بینید، بر روی  بسته بندی برچسب می زنند که با ید رژیم غذایی غنی شده است.

مضرات نمک ید دار

در مورد نمک  یددار مطالب زیادی نوشته شده است، اما گاهی اوقات توصیه ها می تواند گیج کننده باشد. به ما هشدار داده شده که زیاد نمک یددار نخوریم و سپس سرآشپزهای تلویزیونی و نانواها را تماشا می کنیم که مشتی نمک تصفبه شده و یددار در دستور پخت خود می ریزند. بنابراین ما یک راهنمای بیهوده برای نحوه مدیریت نمک  و بخصوص نمک یدداردر رژیم غذایی خود گردآوری کرده ایم.

عوارض جانبی نمک ید دار

نمک یددار و مضرات آن | امیراستون
نمک یددار و مضرات آن | امیراستون

عوارض جانبی رایج کوتاه مدت مصرف بیش از حد نمک یددار شامل ورم دست ها و پاها یا تورم صورت است. برخی افراد به دلیل احتباس آب دچار نفخ می شوند یا بعد از یک وعده غذایی نمکی احساس تشنگی بیش از حد می کنند. اثرات عموماً کوتاه مدت هستند و پس از نوشیدن چندین لیوان آب و کاهش عمدی سدیم دریافتی در وعده های غذایی بعدی، بدن سدیم اضافی را دفع کرده و به حالت تورم کمتری برمی گردد.

عوارض جانبی جدی تر زمانی رخ می دهد که مصرف کنندگان مقادیر زیادی نمک را در مدت زمان طولانی مصرف کنند.

عوارض افزایش سطح سدیم موجود در نمک یددار

افزایش سطح سدیم موجود در نمک یددار در جریان خون، توانایی کلیه ها برای حذف آب را کاهش می دهد، بنابراین حجم کلی خون را افزایش می دهد و بر رگ های خونی بدن فشار وارد می کند. فشار خون بالا بعضا می تواند منجر به سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب شود. از آنجایی که کلیه ها دائماً برای دفع نمک اضافی اضافه کار می کنند، ممکن است به بیماری کلیوی مبتلا شوند.

مصرف بیش از حد نمک یددار تصفیه شده در مدت زمان طولانی نیز می تواند منجر به تجمع مایعات در بافت ها و حفره های بدن شود. علاوه بر این، رژیم غذایی با سدیم بالا ممکن است باعث شود بدن کلسیم را در مقادیر کم دفع کند که در نهایت می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

نحوه تهیه  و خرید انواع نمک معدنی اصل

فروشگاه اینترنتی امیر استون به عنوان عرضه کننده انواع نمک طبیعی و معدنی ( انوع نمک صورتی و نمک آبی ) و محصولات نمکی از قبیل  نمک حمام  و انواع آباژورنمکی در شکل ها و اندازه های متفاوت و… ،تلاش می کند تا بهترین محصولات را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت به دست مصرف کنندگان عزیز  در سراسر کشور برساند.با توجه به امکانات و نیروی متخصصی که در مجموعه فروشگاه اینترنتی امیر استون وجود دارد،شما خریدی امن و تضمینی خواهید داشت.برای خرید انواع نمک طبیعی و محصولات نمکی به لینک زیر مراجعه کنید.

فروشگاه نمک طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =